مقاله ای درمورد گاز نرمال بوتان
نوشته شده توسط : امیر

گاز نرمال بوتان یا گاز بوتان طبیعی با فرمول مولکولی  C4H10 چهارمین عضو خانواده آلکان ها به شمار می آید که در آن هر چهار کربن بصورت خطی و زنجیر وار به هم وصل می باشند.
جرم مولکولی گاز نرمال بوتان  58.12gr/mol  است.

گاز نرمال بوتان

 

 

گاز متان اولین عضو از خانواده ی آلکان هاست که از ترکیب کربن و هیدروژن تشکیل شده است و دارای فرمول شیمیایی  CH4 است. متان یکی از رایج ترین گازها بر روی زمین است. متان همانطور که  بعنوان یکی از منابع ارزشمند در تولید انرژی محسوب می شود  می تواند به طور بالقوه در اکوسیستم شکننده زمین بسیار ویران کننده باشد. حجم عمده ی  متان طبیعی تولید شده تقریبا نزدیک به 40% متان در تالاب ها و اقیانوس ها موجود است به همین دلیل گاهی اوقات آن را گاز باتلاق می نامند .
بر این اساس سیلندر گاز کالیبراسیون لیزر ( میکس لیزر ) دارای بدنه ی طوسی روشن و گلوئی مشکی ( نماد گازنیتروژن ) ، قهوه ای ( نماد گاز هلیوم ) و طوسی سیر ( نماد گاز دی اکسید کربن ) می باشد.
گازهای رفریجرنت برای استفاده در کولره ا، چیلرها ، اچ وک ها ، یخچال ها ، اسپری ها ، در فرآیند تولید فوم و در شستشوهای صنعتی کاربرد دارند.
اضافه شدن مقدار کمی گاز SF6 استقامت عایقی هوا را به شدت افزایش می دهد ولی بر عکس اضافه شدن هوا به گاز هگزا فلوراید گوگرد تاثیر چندانی بر روی استقامت عایقی آن ندارد.
گاز اتیلن بی رنگ است و دارای بوئی شیرین شبیه به اتر می باشد.
گاز نرمال بوتان یا گاز بوتان طبیعی با فرمول مولکولی  C4H10 چهارمین عضو خانواده آلکان ها به شمار می آید که در آن هر چهار کربن بصورت خطی و زنجیر وار به هم وصل می باشند.
اکسیژن مایع و جامد رنگ آبی کمرنگ داشته و هر دو بسیار پارامغناطیس می باشند.
گاز ایزوبوتان یا گاز متیل پروپان با فرمول مولکولی  ISO-C4H10 چهارمین عضو خانواده آلکان ها به شمار می آید که در آن سه کربن بصورت خطی و یکی از کربن ها به صورت شاخه دار به کربن شماره 2  وصل می باشد.
گاز هگزان با فرمول مولکولی  C6H14 ششمین عضو خانواده آلکان ها به شمار می آید  که از شش اتم کربن و 14 اتم هیدروژن تشکیل شده است.
P10: 10% Methane (CH4) in Argon (AR) Balance
شرکت فاران صنعت توانائی تامین مخلوط گازی هیدروژن در نیتروژن مورد نیاز مشتریان را در سیلندرهای یک لیتری تا 50 لیتری و با فشار 120 تا 150 بار دارد.
از این سیلندرها معمولا برای ترکیباتی که درحالت طبیعی گاز می باشند و فشار بالایی دارند ( هیدروژن، اکسیژن، آرگون، هلیوم، نیتروژن، متان، کربن مونو اکسید و .....) استفاده می شود.
1. سیلندر های یکپارچه ( بدون درز ) : این سیلندرها از یک قطعه ورق یک تکه تهیه شده و هیج گونه جوش و برشی در بدنه آن ها مشاهده نمی شود.
گاز کربن مونوکسید گازی بی رنگ و بی بو ولی قابل اشتعال و سمی است به همین دلیل است که به قاتل نامرئی معروف است.
1. بدنه سیلندر ( تنه سیلندر و گلوئی )
ج‌. تاریخ تست هیدروستاتیک ( در صورت قدیمی بودن سیلندر ) بر اساس سال میلادی و نام کمپانی انجام دهنده
این شیمیدان از اختلاف جرمی که میان ذغال چوب اولیه و خاکستری که از سوختن آن در یک محفظه بسته بدست آمد، متوجه ی حضور جزئی نامرئی ( گاز ) در این فرآیند شد.
الف) DIN1 : این شماره استاندارد مخصوص گازهای آتش زا مثل هیدروژن ،متان و سایر هیدروکربن ها می باشد این نوع ولو چپ گرد بوده و قطر آن 21.8 میلی متر می باشد
1- در پالت های فیتینگی با توجه به اینکه بخش منیفولد پالت از قطعات و  اتصالات به هم پیوسته تشکیل شده است در صورت بروز مشکل در هر بخش از منیفولد این اتصالات به راحتی باز شده و قطعه ی آسیب دیده قابل تعویض است، در صورتی که در پالت هایی که قسمت منیفولد آنها از نوع جوشکاری است در صورت بروز مشکل در هر بخش از منیفولد بهترین راهکار تعویض کل منیفولد می باشد( درصورت عدم تعویض می بایست محل آسیب دیده بریده و لوله جایگزین جوشکاری شود که این مسئله علاوه بر زمان بر بودن، احتمال آسیب مجدد پالت بدلیل جوشکاری صورت گرفته را افزایش می دهد. )
بر این اساس سیلندر مخلوط گازی P10 یا میکس P10 دارای بدنه ی طوسی روشن و گلوئی آبی ( نماد گاز آرگون ) و قرمز  ( نماد گاز متان ) می باشد.
تیم فنی شرکت فاران صنعت جهت انجام معاوضه و یا شارژ در سیلندر خریدار یک سری خدمات و بررسی هائی بر اساس استاندارد ISIRI6792  به شرح ذیل بر روی سیلندرها انجام می دهد .

 

 





:: برچسب‌ها: مقاله گاز ,
:: بازدید از این مطلب : 113
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 آبان 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: